maandag 11 december 2017

Spruitjeschili



Spruitjes heb ik het liefst enigszins doorgekookt. Niet te hard, maar ook niet super zacht. Voor mij was het spruitje een groente die ik het liefst met een kruimige aardappel, jus en een lekker stukje vlees at. Misschien voelde ik juist daarom de uitdaging er eens een keer wat anders mee te doen. Met de ingrediënten die ik nog in huis had, maakte ik er een lekkere vegetarische chili van. Dat je bij deze bereidingswijze geen kookwater hoeft af te gieten, maar het vocht waarin de spruitjes gegaard zijn erbij opeet, is ook nog eens extra gezond. Veel vitamines zijn oplosbaar in water. Kook je spruitjes in water en giet je het vocht daarna af, dan spoel je dus heel wat gezonde voedingsstoffen door de gootsteen. Zo niet bij dit lekkere gerecht, waarvan het resultaat me echt verraste.    

Nodig (4 personen)              

750 gram spruitjes
2 gele paprika’s
2 rode uien
2 tenen knoflook
5 zachte tomaten
2 blikjes kidneybonen
Scheut zonnebloemolie
Klein bosje bieslook
Half pakje gezeefde tomaten
Flinke theelepel chilipoeder
Theelepel paprikapoeder
Mespuntje chilivlokken
Peper/zout
Oude Geraspte kaas
Griekse yoghurt
Turks brood

Bereiden

Snijd de spruitjes in tweeën, verwijder de buitenste blaadjes en spoel ze af in een vergiet. Pel en hak de uien en de knoflook. Was de paprika’s en snijd ze in blokjes of reepjes. Was de tomaten en snijd ze in stukjes. Verwarm de zonnebloemolie in een wat hogere koekenpan, fruit daarin de uien en de knoflook, voeg de paprika toe en vervolgens de spruitjes. Laat het geheel vijf minuten zachtjes bakken en voeg een flinke theelepel chilipoeder, een wat minder flinke theelepel paprikapoeder en een mespunt chilivlokken toe en wat peper en zout. Meng de groenten met de gesneden tomaten en met de gezeefde tomaten, breng het geheel aan de kook en laat het gerecht tien minuten zachtjes pruttelen. Giet de kidneybonen af, voeg ze aan de groenten toe en warm ze mee. Proef het gerecht en voeg er zo nodig nog wat extra kruiden aan toe. Maak af met de fijngehakte bieslook. Bak het Turkse brood zo nodig af in de oven en serveer deze bij de spruitjeschili, samen met wat geraspte kaas en  Griekse yoghurt.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten