maandag 13 november 2017

Vullende courgettesoep




The Truth About Food is mijn favoriete serie over gezond eten. Daarin komen allerlei interessante wetenswaardigheden over voeding aan bod, veelal ondersteund met grappige testen. In de aflevering over afvallen zie je onder andere dat water drinken voor de maaltijd averechts werkt als je dat doet in de hoop daardoor minder te eten. Het glas water dat je snel naar binnen giet voordat je je aan de warme maaltijd waagt, hoeft namelijk niet verteerd te worden omdat er niets in zit en verlaat de maag heel snel. Die is daardoor wel wat opgerekt waardoor het hongergevoel minder snel gestild wordt door het vaste voedsel dat er daarna ingaat. Wat wel helpt is vooraf soep eten op basis van groenten. Is het een lijnpoging, dan kies je een soep met zo min mogelijk vet, bijvoorbeeld een heldere soep met veel groenten of een gepureerde.

De soepen die ik tegenwoordig maak, zijn heel anders dan die waarmee ik opgroeide. De heldere soep met veel vlees en vermicelli en een paar sliertjes groenten die mijn moeder van een schenkel trok en waar het hele huis naar geurde. Niets mis mee en echt wel lekker, maar aan de meeste soepen die ik maak, komt geen vlees te pas, met het voordeel dat ze heel snel klaar zijn.

De afgelopen weken heb ik vele pannetjes pompoensoep gemaakt, omdat pompoenen er in deze tijd van het jaar volop zijn. Meestal gebruik ik de pompoenstukjes met schil en al. Ik kook ze totdat ze zacht zijn, zodat ik ze met de staafmixer kan pureren. Maar dat recept staat al op mijn blog. Daarom nu het recept van courgettesoep, die ik op ongeveer dezelfde wijze maak en ook een goede maagvuller is. Vaak wordt deze soep met roomkaas of crème fraîche afgemaakt, maar dan maak je hem vet en je mist deze ingrediënten echt niet als je ze weglaat.

Nodig
2 courgettes
1 prei
1 ui
1 teen knoflook
Scheut olijfolie
1 tot 2 theelepels curry madras
1 tot 2 theelepels garam masala
1 liter water
1 ½ groentebouillontablet
Sap van ½ citroen

BereidingWas en snijd de courgettes en de prei. Pel en hak de ui en knoflook. Verwarm de olijfolie en fruit hierin de ui met de kruiden. Stem de hoeveelheid kruiden af op wat je lekker vindt. Hoe meer je ervan gebruikt, hoe pittiger de soep. Voeg de knoflook, de prei en de courgette toe en roer alles goed door elkaar. Giet er ongeveer 1 liter water overheen. Alle groenten moeten ruim onder water staan. Breng het geheel aan de kook, temper de warmtebron en laat de soep ruim een half uur zachtjes doorkoken met de deksel op de pan. Pureer de soep met de staafmixer en maak hem af met citroensap. Vind je hem te flauw, los er dan nog een halve bouillontablet in op. Neem er een flink kom van bij de broodmaaltijd of voor het diner.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten