vrijdag 2 oktober 2015

Makkelijke pompoensoep



Gisteren at ik bij De Plak in Nijmegen, waar ik vroeger in mijn studententijd ook al kwam. Toevallig was het vegetarische donderdag, zo las ik op het krijtbord met de dagschotels, zodat er veel gerechten zonder vlees op stonden. Toch kozen mijn tafelgenote en ik voor een gerecht dat al sinds jaar en dag op de menukaart van De Plak staat: kaasgehakt. Er komt geen vlees aan te pas, iedereen roemt erover en de kok houdt het recept angstvallig geheim. Kaas is een goede vervanger van vlees of vis, omdat het boordevol eiwitten zit, maar als je flextarisch eet en dus regelmatig een lapje vlees of vis op je bord hebt liggen, hoef je je daar helemaal niet druk om te maken en kun je rustig een soepje als maaltijd gebruiken.

Vanaf september worden de pompoenen geoogst en laatst kocht er twee op de markt, voor minder dan twee euro per stuk. Ik heb er soep van gemaakt zonder dierlijke ingrediĆ«nten. In de loop der jaren is mijn recept steeds eenvoudiger geworden, maar het resultaat niet minder lekker. Ik gebruik de hele pompoen, met uitzondering van de steel en de pitten, en schil hem niet. Lekker met een vers broodje met roomboter.


Nodig 
1 kleine pompoen
2 uien
2 tenen knoflook
Scheut zonnebloemolie
3 kruidenbouillonblokjes (bijvoorbeeld Tuinkruiden van Maggi)
1 liter water
Verse groene kruiden uit de tuin of gedroogde uit een potje (salie, oregano, tijm, selderij)
Flinke eetlepel curry madras (van Jonnie de Boer of zelf een mengsel samenstellen met paprikapoeder, kurkuma, witte peper, koriander- en fenegriekzaad, of andere kruiden die je in huis hebt, als er maar kurkuma in zit, dat altijd een bestanddeel is van kerriepoeder).  

Bereiding 
Borstel de pompoen goed schoon onder stromend water en snijd hem doormidden. Omdat de schil zo hard is, is dat het zwaarste karwei. Voor een hele grote pompoen heb je soms een bijl nodig. Verwijder de pitten en snijd het overige deel in blokjes (met schil). 
Pel en snipper de ui en de tenen knoflook.
Was en hak de groene kruiden.
Verwarm de zonnebloemolie in een ruime soeppan en bak hierin de ui en de knoflook zachtjes aan. Voeg de curry madras toe en roer het geheel door. Voeg de blokjes pompoen in gedeelten toe en roer ze door het ui-kruidenmengsel. Voeg de groene kruiden, de bouillonblokjes en het water toe en laat het geheel aan de kook komen. Laat het mengsel drie kwartier tot een uur zachtjes pruttelen met de deksel op de pan.
Pureer de soep met een staafmixer en verdun hem eventueel met water als je hem te dik vindt. Strooi er eventueel wat verse peterselie of koriander overheen.        

Geen opmerkingen:

Een reactie posten