zaterdag 14 november 2015

Lasagne met gegrilde groente


Na alle nare berichten over de aanslagen in Parijs, ga ik toch maar weer verder met mijn eigen missie: minder vlees eten. Vrienden die mijn recepten voorbij zien komen, blijven vragen wat ik met flextarisch bedoel. Ik heb het woord niet zelf verzonnen en kwam het tegen toen ik bezig was met het schrijven van een boek ‘Voedingsleer voor verzorgenden en verpleegkundigen.’ Ik voelde me er direct door aangesproken. Je schrapt vlees of vis niet volledig van het menu, maar eet het minder vaak. Je bent dus flexibel vegetarisch. Omdat je varieert, is er geen gevaar dat je voedingstoffen tekort komt en hoef je niet per se vleesvervangers, peulvruchten en allerlei granen te gebruiken. Ik ben sowieso geen liefhebber van nepvlees. Met groente en kaas kun je zulke heerlijke recepten maken, dat je geen surrogaat nodig hebt.
Deze lasagne kun je heel goed van te voren maken en later opwarmen.  

Nodig (voor 2 personen)
1 kleine courgette
1 kleine winterwortel
1 stengel bleekselderij
1 rode paprika
olijfolie
1 ui
1 teen knoflook
1 pakje gezeefde tomaten
Peper/zout
Gedroogde Italiaanse kruiden
100 gram zachte geitenkaas
½ rode peper zonder zaadjes
6-8 lasagnebladen

Bereiding
Snijd de groente (courgette, wortel, rode paprika, bleekselderij) in stukken en leg ze op een bakblik. Bestrooi met peper een zout en druppel er olijfolie overheen. Zet de grill op de hoogste stand en plaats de bakplaat eronder. Rooster de groente gedurende 7 minuten, keer ze om en rooster ze nogmaals 7 minuten. 
Verwarm de oven voor op 200 graden Celsius.
Fruit de ui, de rode peper en de knoflook in wat olijfolie, giet de gezeefde tomaten erbij, voeg de Italiaanse kruiden en peper en zout  toe en laat de saus 10 minuten zachtjes koken. Verdun zo nodig met een scheut water.
Prak de geitenkaas grof.
Bedek een ovenschaal met lasagnebladen. Schep de groente erop, vervolgens een deel van de saus en wat geitenkaas. Leg er een laag lasagnebladen op en nogmaals de groente, de saus en de kaas. Eindig met nog een laag lasagnebladen, saus en geitenkaas. Plaats de schotel minimaal 30 minuten in de oven (totdat de lasagnebladen gaar zijn). Zet de oven uit en laat de schotel er nog 10 minuten in staan.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten